Vysoký krevní tlak předznamenal problémy s ledvinami

Paní Bohumila (78) se před dvaceti lety začala léčit na vysoký krevní tlak. Nikdo v té době nemohl tušit, že za vysokým krevním tlakem se ve skutečnosti skrývá zcela jiné, závažnější onemocnění ledvin. Díky prozíravosti zastupujícího lékaře a včasného zásahu odborníků se mohla paní Bohumila během následujících let psychicky připravit na okamžik, kdy bude muset postupně přejít na léčbu peritoneální dialýzou, v domácím prostředí.

Problémy s ledvinami

„Při jedné návštěvě obvodního lékaře mi zastupující doktor řekl, že vysoký krevní tlak mohu mít v důsledku jiného onemocnění. Možná z mé pacientské karty vyčetl, že mám k onemocnění ledvin jisté predispozice, každopádně se jednalo o zkušeného odborníka, který byl v tomto směru velice důsledný,“ říká paní Bohumila. Bez váhání jí odebral vzorek krve a moči a poslal je na laboratorní testy. Výsledky zkoumaných vzorků potvrdily lékařovo podezření na postupně selhávající kapacitu ledvin.

Vysoký tlak jako varovný signál
Právě vysoké hodnoty krevního tlaku patří mezi jeden z varovných signálů, že s ledvinami není něco v pořádku. „Vysoký krevní tlak je z 90 % zvýšený z nejasné příčiny a jen z 10 %  je přítomna hypertenze u jiných onemocnění, jako je například chronické selhání ledvin. Lékař při tomto podezření obvykle vyšetřuje krev na přítomnost kreatininu a hodnoty minerálů a dále moč, zda v ní není přítomna krev nebo bílkovina,“ uvádí MUDr. Vladimíra Bednářová, CSc., vedoucí Ambulance peritoneální dialýzy na Klinice nefrologie VFN v Praze.

S následující kontrolou ji obvodní doktorka poslala do jednoho z nefrologických středisek, kam nakonec bývalá úřednice dojížděla čtyřikrát za rok na pravidelnou kontrolu. V rámci kontrol absolvovala několik specializovaných vyšetření odhalujících onemocnění ledvin, včetně sonografického vyšetření. Každý měsíc musela ještě chodit k obvodní lékařce na krevní testy, kde odevzdávala i vzorky moči.

Ledviny „nebolí“

Chronické selhání ledvin probíhá dlouhodobě a často bez varovných příznaků, protože ledviny takzvaně „nebolí“. I z toho důvodu je pro člověka zcela nemožné odhalit nemoc v počátečním stádiu. „Vydržela jsem poměrně dlouho s normálně fungujícími ledvinami,“ uvádí pacientka. Nepociťovala žádné vedlejší účinky související se sníženou funkcí ledvin. Avšak jak běžel čas, hodnoty kreatinu se v krvi pozvolně zvyšovaly. Doktorka v nefrologickém zařízení upravila medikaci Bohumile tak, aby co nejvíce oddálila dialyzační proces. K dialýze se u paní Bohumily plánovalo přistoupit až začátkem roku 2018, ale v důsledku neustálého zvyšování kreatinu v krvi (hodnoty přesáhly přes 400 ml) byl nutný nástup na peritoneální dialýzu o několik měsíců dříve.

Peritoneální dialýza byla jasnou volbou

U Bohumily došlo k dialýze až po pěti letech pravidelného navštěvování nefrologického zařízení v pražských Nuslích. V nemocnici se setkala s velice vstřícným a milým personálem, díky kterému si připadala téměř jako doma. „S paní doktorkou jsme často vedly rozhovory o tom, co mě čeká, jaké jsou další možnosti léčby,“ vzpomíná pacientka. Lékařka jí představila moderní metodu léčby peritoneální dialýzou, která probíhá v domácím prostředí a je celkově šetrnější k organizmu. Nemocného v jeho životním stylu téměř neomezuje a zvláště senioři ocení minimalizaci dojíždění do specializovaných zařízení třikrát do týdne, jak je tomu u hemodialýzy. I z těchto důvodu společně s paní doktorkou ani jednou neuvažovaly o jiném způsobu léčby. „Od začátku jsem s peritoneální dialýzou souhlasila. Osobně si myslím, že pro pacienta s onemocněním ledvin, který zároveň čeká na transplantaci, je tato metoda nejlepší volbou,“ říká paní Bohumila.

Snadný začátek

Prvním krokem pro pacientku byl drobný zákrok, během nějž byl paní Bohumile vpraven do levé části břišní dutiny katétr, který je k dialyzaci nezbytný. Jedná se o tenkou hadičku, která je schována pod oblečením a pro okolí naprosto neviditelná. Po tomto zákroku získala Bohumila od nemocničního personálu dostatek informací o dalším postupu, včetně detailního návodu k ruční peritoneální dialýze. „Dokonce jsem dostala od jedné sestřičky ručně sepsaný manuál, kde jsem našla všechno, co jsem potřebovala vědět. Obsahoval informace týkající se výměn, co dělat a jak si ošetřit katétr. Doteď ho mám doma, bylo to od ní velice pěkné gesto,“ říká pacientka. Od zavedení katétru byla paní Bohumila tři měsíce na ruční výměně, kterou musela provádět až třikrát za den.

Variabilita pro lepší komfort

O něco později získala paní Bohumila přístroj Homechoice Claria, díky kterému mohla přejít na automatizovanou peritoneální dialýzu. „Největší výhodou pro mě je to, že když si vlezu do postele a připojím se k přístroji, nemusím už nikam chodit a můžu se věnovat čtení nebo poslouchat rádio,“ dodává paní pacientka. Oba tyto způsoby peritoneální dialýzy, jak ruční, tak automatizovaná, se dají kombinovat dle potřeby. Pacient si díky této možnosti může lépe plánovat čas, velkou výhodou je i možnost cestování a kombinace obou způsobů peritoneální dialýzy dle potřeby. Společnost Baxter navíc zařídí dopravu roztoků na místo, kde pacient tráví dovolenou, ať už je to v Česku nebo v některých zemích v zahraničí. S sebou si už pak vezete jen přístroj, který spolu s příslušenstvím odpovídá velikosti příručního zavazadla. Veškeré náklady spojené s peritoneální dialýzou, ať už je to zavedení katétru, roztoky nebo zapůjčení přístroje pro automatizovanou peritoneální dialýzu, hradí pacientovi pojišťovna.

Léčba na dálku

Přístroj Homechoice Claria má v sobě nyní zabudovanou interaktivní platformou ShareSource, což je novinka, díky níž dochází k okamžitému přenosu dat o aktuálním stavu pacienta. „Zdravotnický personál má poprvé možnost monitorovat stav dialyzovaného pacienta na dálku a v případě potřeby léčbu okamžitě přizpůsobit. Lékař získává lepší kontrolu nad léčbou a pacient vyšší komfort a pocit bezpečí. V konečném důsledku je léčba efektivnější i díky úspoře času. Pacient nemusí tak často dojíždět ke specialistovi, někdy i stovky kilometrů,“ upřesňuje nefroložka MUDr. Bednářová. Důležitou součástí léčby je ale i vlastní iniciativa pacienta, který by měl v případě potíží nebo nejasností sám zavolat lékaři nebo specializované sestře.

8. června 2020